Welke uitdagingen zijn in deze onderzoekslijn geadresseerd?
Belangrijk waren de vragen: Welke maatschappelijk discussies rond immaterieel erfgoed spelen een rol? Hoe ga je daar als erfgoedgemeenschap mee om?
Allereerst identificeerden we drie domeinen waarbinnen het debat vaak opdook. Dat zijn 1. Vragen rond immaterieel erfgoed met vuur (vreugdevuren, vuurwerk, carbidschieten) 2. Sinterklaasvieringen en 3. Immaterieel Erfgoed met dieren (zoals valkerij, tradities met paarden en dergelijke). Deze drie domeinen kennen ieder hun eigen uitdagingen, zo bleek. Veel mensen vinden vuren prachtig en de bouwers werken er maanden aan. Maar hoe zit het met de veiligheid, en de belasting op het milieu door de uitstoot van fijnstof? Sinterklaas, een geweldig feest voor velen – maar, zo blijkt in het zwartepietendebat, niet voor iedereen. En dan al die paarden op de paardenmarkt, worden die wel goed verzorgd? Ja, zegt de boer, nee zegt de activist. Het zijn lastige afwegingen. Hoe verhoudt zich saamhorigheid en plezier tot een zekere mate van overlast?
Snel werd duidelijk dat erfgoedgemeenschapen het label ‘Controversieel’ als stigmatiserend ervoeren. Daarom spreken we nu van ’Erfgoed in Beweging’. Immaterieel Erfgoed leeft, en is altijd in beweging, maar op een aantal terreinen zijn die bewegingen opvallend - in wisselwerking met verschuivende normen en waarden in de bredere samenleving. De focus van deze lijn ligt op de schurende momenten tussen erfgoed praktijk en kritische stemmen uit de samenleving (en soms vanuit de eigen groep of gemeenschap).