De traditie van het vertellen van anansiverhalen leeft sterk in het Caribisch gebied en West-Afrika. Via Suriname en de Antillen is de spin in Nederland bekend geraakt. De verhalen gaan niet echt over een spin, maar over de mens in het algemeen. Anansi is een sterke, archetypische figuur, die allerlei rollen kan aannemen. Binnen de verteltraditie bestaan grote verschillen. Hij kan bijvoorbeeld zeer egoïstisch zijn, een slimme schurk, lui, moedig, ondeugend, maar ook eerlijk. Hij verenigt goed en kwaad en heeft bovendien een lijntje met het goddelijke, want hij kan via een gesponnen draad van de aarde naar de hemel reizen. De verhalen liggen niet vast. Er kan ieder moment een nieuw verhaal ontstaan. De wisselwerking met andere culturele uitingen (zoals muziek, theater en televisie) voedt nieuwe verhalen.
Er bestaan min of meer vaste karakters rond de spin, zoals zijn vrouw Akuba en zijn tegenstander Tigri (tijger). De vernederlandsing bracht met zich mee dat de zwarte kant van Anansi nogal werd afgevlakt. Hij werd meer een sympathieke deugniet. Met de plaatsing van de Anansiboom in het Nederlands Openluchtmuseum, waar vertellers met een Afro-Caribische achtergrond Anansi tot leven brengen, krijgt hij de kans om zijn oorspronkelijke karakter te tonen. Het past wel in de traditie dat de spin de ‘kleur’ krijgt van de omgeving waarin de verhalen worden verteld. Anansiverhalen worden verteld in huiselijke sfeer, hoewel ze in Nederland het meest in geschreven vorm worden gebruikt. In de streken waar Anansi vandaan komt, vertelt men deze verhalen bij begrafenissen, verjaardagen, op scholen of in het theater. Hoewel de verhalen leuk zijn om te lezen, zijn ze op hun best als ze verteld worden.