Welke uitdagingen zijn in deze onderzoekslijn geadresseerd?
Veel immaterieel erfgoedgemeenschappen zien toerisme als een kans om meer bezoekers te trekken, om zo meer aandacht te trekken voor het eigen immaterieel erfgoed. Hoe kun je met jouw immaterieel erfgoed inspelen op behoeften van toeristen die op zoek zijn naar beleving en couleur locale? Maar ook: waar liggen grenzen? Hoe kun je voorkomen dat jouw immaterieel erfgoed slechts nog een kunstje wordt voor toeristen, waar je jezelf niet meer in herkent? Disneyficatie is een veel gehoorde kreet. Door UNESCO wordt dit het risico van ‘overcommercialisering’ genoemd. Hoe kun je op een meer duurzame manier samenwerken met de toeristische sector? In de loop van 2020 kreeg het begrip duurzaam toerisme een nieuwe lading. Waar aanvankelijk in het onderzoek de nadruk lag op het risico van ‘overtourism’, met als schrikbeeld het dorpje Giethoorn dat overspoeld wordt door toeristen, verschoof door corona de aandacht naar een vorm van duurzaam meer kleinschalig gericht kwaliteitstoerisme.