- Eigen verantwoordelijkheid betekent betrokkenheid
Uit de casussen is gebleken dat wanneer jongeren een verantwoordelijkheid kregen om bijvoorbeeld iets te organiseren zij een grote mate van betrokkenheid toonden. Dit vertaalde zich naar betrokkenheid op andere terreinen en een gevoel van verantwoordelijkheid voor de hele groep. Er zijn echter ook voorbeelden waarbij jongeren in een denktank mochten meedenken over een project, maar waarna er weinig werd gedaan met de ideeën die zij inbrachten. Dit werkte averechts in de motivatie om actief te zijn. Participatief en gelijkwaardig samenwerken met jongeren is daarom belangrijk in het doorgeven van immaterieel erfgoed. Dit geeft ruimte aan nieuwe energie en creativiteit.
Voor jongeren is het sociale aspect aan een culturele uiting de belangrijkste reden om deel te nemen aan een activiteit. Immaterieel erfgoedgemeenschappen die jongeren willen betrekken zouden daarom extra aandacht kunnen besteden aan het plannen en faciliteren van sociale momenten.
- Structureer kennisoverdracht onder jongeren
Er zijn verschillende structuren waarin jongeren kennis en vaardigheden doorgeven. Van een georganiseerd systeem, zoals de Scouts, tot lossere verbanden zoals de Fruitcorsoplakkers en de gamers. Het is belangrijk om als erfgoedgemeenschap structuren te bieden aan jongeren om zich te blijven ontwikkelen.
- Onderschat niet wat jongeren willen leren
De geïnterviewde jongeren geven aan dat zij het leren van nieuwe dingen en persoonlijke ontwikkeling belangrijke factoren vinden om actief te zijn bij een groep of community. Dit gaat van sociale vaardigheden als organiseren tot meer praktische vaardigheden als knopenleggen en lassen.
- Los imagoproblemen op door meer zichtbaarheid
Binnen alle drie de casussen hadden jongeren te maken met negatieve stereotypen, wat bij sommige jongeren leidde tot schaamte over hun activiteiten. In hun ogen zou meer zichtbaarheid van de culturele uiting en kansen om hun verhaal te vertellen hierbij helpen.
- Benader culturele uitingen van jongeren niet apart of anders dan andere vormen van immaterieel erfgoed
Veel culturele uitingen van jongeren die we kennen, worden niet alleen door jongeren beoefend. Ook in de onderzochte casussen is te zien dat er een oudere garde jonge mensen is die het voortouw neemt in het opzetten van structuren om een culturele uiting toekomstbestendig te maken. De rollen van beheerders en beoefenaren verschillen daarom niet met andere erfgoedgemeenschappen. Het borgen van de culturele uiting vergt dus eenzelfde benadering.