Dalles de verre is een fascinerende techniek binnen de wereld van de glaskunst en de architectuur. De techniek is voor het eerst toegepast in Frankrijk en Duitsland. Dalle betekent 'tegel', het is de manier waarop de de glazen tegels bewerkt en gecomponeerd worden die deze techniek zo spannend maakt. De dalles worden in een compositie verwerkt in beton of een epoxy gebonden mortel. Dalles-de-verre techniek is onlosmakelijk verbonden met architectuur. Je vindt dergelijke wanden in kerken, stilteruimtes, conferentiezalen, eigenlijk overal waar lichtinval in de architectuur een rol speelt. Vanaf 1920 wordt ook in Nederland met deze techniek gewerkt. Beroemde voorbeelden zijn Louis van Roode en Berend Hendriks, ook Daan Wildschut en vele anderen hebben deze techniek onderzocht.
Bij het vervaardigen van een dalles-de-verre kunstwerk start je met het maken van een ontwerp. De beperking zit in de maat van de glazen tegels en het materiaal. Een betonnen gegoten dalles-de-verre- tegel is maximaal een vierkante meter- daarna wordt het werken te zwaar en niet te hanteren. Daarom maak je mallen in de maat van de elementen die je wand zullen gaan formeren. soms moet je zo'n groter element ook voorzien van een interne versteviging (immers bij een wand is het niet handig als de constructie niet duurzaam is).
Het glas bestaat uit gegoten glazen tegels van ongeveer 20 x 30 cm, en 2,3 á 3 cm dikte. Daardoor kun je van het glas de zogenaamde 'ongles' of scherven afslaan aan de randen van het materiaal. Binnen éen kleur tegel zijn meerdere kleurschakeringen mogelijk door deze techniek toe te passen. Een dalles- de-verre artiest werkt net als een mozaïst, maar dan in het groot, met vergelijkbare gereedschappen, namelijk een martellina en een aambeeld. Met de martellina kun je het glas áan de zijkanten bewerken 'kappen', en met het aambeeld en een glassnijder kun je het glas in kleinere stukken snijden. Het glas is zó dik dat je het ook kan zagen met een watergekoelde diamantzaag, of laten waterjetten.
Het glas wordt vervolgens met het 'gezicht' naar beneden in de mal gelegd, afgedekt om te voorkomen dat je knoeit met je beton, en daarna vul je de mal door er beton in te gieten. Als de 'tegels' klaar zijn, voeg je ze samen tot de wand. Werken met dalles betekent 'werken met volkleur'. Een tweede fascinerende component is het ontstaan van 'negatieve' ruimte, die automatisch onderdeel is van de compositie.
Last but not least; het is een techniek die voor een bijzondere sfeer zorgt door de manier waarop (dag-) licht door de wand heen een ruimte sfeer geeft, bijna als vanzelf met een positieve lading.